1.3.2 Menyebut huruf besar secara rawak.
1.4.1 Menggerakkan tangan tanpa alat tulis untuk menghasilkan
bentuk huruf besar.
Objektif:
Pada akhir pengajaran, murid dapat:
1. Mengenal dan menyebut tiga huruf besar C, F, dan
K.
2. Mencari, memilih dan mewarnakan tiga huruf C, F,
dan K.
3. Menulis tiga huruf besar C, F, dan K dengan cara
yang betul.
Media pengajaran:
a. bahan cetakan persekitaran, contohnya kotak KFC
b. carta abjad huruf besar.
c. botol plastik berisi kacang.
d. doh, plastesin atau tanah liat.
Aktiviti pengajaran dan pembelajaran:
1.
Mengenal huruf
a. Murid
mendengar lagu ABC dari bunyi humming oleh guru sambil bertepuk tangan mengikut rentak lagu ABC.
b. Murid meneka
lagu.
c. Guru
mempamerkan carta abjad A – Z.
d. Murid
menyanyi semula lagu ABC sambil guru menunjukkan huruf-huruf di carta huruf.
2.
Mengenal huruf K, F dan C
a. Murid ditunjukkan
kotak KFC.
b. Guru bersoal
jawab tentang pengetahuan sedia ada murid tentang kotak tersebut.
3.
Mengenal huruf K, F dan C
a. Guru memperkenalkan
dan menyebut huruf-huruf yang terdapat pada kotak KFC.
b. Latih tubi
menyebut huruf-huruf tersebut.
4.
Menulis huruf C, F dan K
a. Guru menunjukkan
cara menulis huruf C, F dan K dengan cara yang betul di udara.
b. Murid menulis
huruf-huruf C, F dan K di udara dengan cara yang betul.
c. Murid merasa
huruf C, F dan K pada kad-kad yang telah disediakan oleh guru.
5.
Membentuk huruf C, F dan K
a. Guru membimbing
murid membentuk huruf-huruf dengan menggunakan doh, plastesin atau tanah liat
dengan cara yang betul.
b. Murid
membentuk huruf C, F dan K yang disebut oleh guru dengan cara yang betul.
6.
Mengenal, membentuk, mengecam dan menulis huruf C, F dan K
a. Murid membuat
kolaj.
b. Murid
menampal tisu yang digentel atau kertas warna menggunakan teknik kolaj pada
huruf K.
c. Murid memilih
dan mewarnakan huruf yang sama dengan huruf yang diberi.
d. Murid menulis
ikut garisan putus .v. Murid mengecam dan memilih serta membulatkan huruf.
e. Murid menulis
semula huruf yang dipelajari dalam buku latihan garis empat.
No comments:
Post a Comment