Tujuan dan kepentingan Program-program
Bacaan mempunyai maksud yang tersirat dan tersurat. Pelbagai kelebihan dan
kekuatan yang dapat kita dan rakan-rakan nikmati serta diaplikasikan di dalam
bilik darjah bagi menjayakan dasar MBMMBI. Sama ada sedar atau tidak,
program-program yang dijalankan atau akan dilaksanakan bukan sahaja dapat meningkatkan
kemahiran membaca tetapi juga member sumbangan dari segi penggunaan bahasa,
pertuturan, penulisan dan pemikiran. Oleh yang demikian, dalam membaca saya
perlu mempunyai prinsip yang dapat mengelakkan saripada mudah terpengaruh
sebelum berfikir.
Program Mentor-Mentee |
Kementerian Pelajaran Malaysia, Jabatan Pelajaran Negeri
dan juga Pejabat Pelajaran Daerah sentiasa bekerjasama dengan pihak pentadbiran
sekolah kerana membaca terkandung dalam program 3M iaitu membaca, menulis dan
mengira. Usaha pihak pentadbiran sekolah dan guru-guru terkandung dalam takwim
tahunan melalui pelbagai jenis program seperti berikut:
BIL.
|
NAMA PROGRAM
|
TEMPOH
|
CARA PELAKSANAAN
|
STATUS PROGRAM
|
1.
|
PROGRAM
ANAK ANGKAT
|
Sepanjang
Tahun 2011
|
1. Setiap
orang guru Literasi dan Numerasi mengangkat anak murid LINUS kelas masing-masing.
|
SEDANG
DIJALANKAN
|
2.
|
PROGRAM
MENTOR-MENTEE
|
Sepanjang
Tahun 2011
|
1. Setiap
orang murid LINUS (Mentee) dibantu
oleh murid arus perdana (Mentor) kelas masing-masing.
|
SEDANG
DIJALANKAN
|
3.
|
PROGRAM
YAKIN DIRI
|
Sebelum
setiap saringan dijalankan
|
1. Pihak
sekolah sedang berhubung dengan pensyarah Sandtray Therapy yang berpengalaman
untuk mengadakan Program Yakin Diri
kepada murid-murid LINUS, Pemulihan Khas dan PROTIM.
|
AKAN
DIJALANKAN
(DALAM PERBINCANGAN) |
4.
|
KEM
MOTIVASI
|
2
hari
|
1. Kem Motivasi akan dijalankan dengan
kerjasama unit Bimbingan dan Kaunseling sekolah pada akhir tahun 2011.
|
DALAM
PROSES MERANCANG
|
5.
|
BIG
BOOK
|
Sepanjang
Tahun 2011
|
1. Guru
membimbing murid untuk menyertai program Big Book untuk bacaan ayat.
|
SEDANG
DIJALANKAN
|
Usaha ini juga diikuti
dengan penambahan bahan bacaan di Pusat Sumber Sekolah (PSS) dan mewujudkan
sudut-sudut membaca di beberapa tmpat yang strategik di dalam sekolah. Dari semasa ke semasa, pihak pentadbiran sekolah
bekerjasama dengan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) bagi menjayakan program
membaca. Tidak dapat dinafikan, ada pihak luar yang memberi bantuan pelbagai
bahan bacaan termasuklah portal pendidikan, majalah Dewan Pelajar dan
sebagainya dalam menjayakan dasar MBMMBI.
Pelaksanaan Program Big Book |