Saya berasa
amat bertuah dan gembira atas kepercayaan dan amanah yang diberikan oleh Unit
Bahasa Melayu dan Kesusasteraan Melayu, Sektor Bahasa Bahagian Pembangunan
Kurikulum (BPK) Kementerian Pelajaran Malaysia terhadap saya dalam
menyumbangkan serba sedikit kepakaran dan sumbangan dalam Pembinaan Modul
Standard Kurikulum Bahasa Malaysia Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan sejak dua
tahun ini.
Selain itu, tidak lupa pula bimbingan dan juga ilmu
pengetahuan yang diberikan oleh pensyarah UPSI khasnya kumpulan EL-W05 saya
iaitu Dr. Adenan Bin Ayob dan Encik Abu Bakar
bin Yusuf (selaku course coordinator), Puan Harnani binti Mat Zin serta Encik Nik Mohd Zaki bin
Nik Mohamed dapat saya aplikasikan dalam Pembinaan Modul Standard
Kurikulum Bahasa Malaysia Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan dengan matlamat bahan
rujukan ini dapat membantu para guru:
- menjana idea,
- mengetengahkan pendekatan modular, dan
- menitikberatkan pembelajaran secara didik hibur serta
- merancang dan melaksanakan pelbagai aktiviti pengajaran dan pembelajaran (P & P).
Memang tidak dapat dinafikan bahawa perubahan yang sedang melanda dalam
dunia pendidikan kini tentunya akan merubah kandungan dan reka bentuk kurikulum
setiap mata pelajaran (Jamaludin, 1989; Nik Azis, 1989). Seiringan dengan itu,
Kementerian Pelajaran Malaysia mengambil inisiatif menyemak dan melakukan
penambahbaikan dalam kurikulum. Struktur Kurikulum Standard Sekolah Rendah
(KSSR) digubal berlandaskan prinsip-prinsip Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah
(KBSR) yang selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Matlamat
Pendidikan Sekolah Rendah adalah untuk memastikan perkembangan potensi murid
secara menyeluruh, seimbang, dan bersepadu. Perkembangan ini meliputi
aspek-aspek jasmani, emosi, rohani, dan intelek (JERI) dan berakhlak mulia.
Untuk mencapai matlamat ini, satu bentuk pendidikan yang bersifat holistik
perlu diperkasa untuk memenuhi tuntutan pendidikan serta menangani cabaran
kehidupan masa kini dan masa depan. Standard Kurikulum Bahasa Malaysia
dibina berasaskan enam tunjang iaitu:
ü Komunikasi;
ü Kerohanian, Sikap dan Nilai;
ü Kemanusiaan;
ü Literasi Sains dan Teknologi;
ü Fizikal dan Estetika; dan
ü Keterampilan Diri.
Enam tunjang tersebut merupakan domain utama
yang menyokong antara satu sama lain dan disepadukan dengan pemikiran
kritis, kreatif dan inovatif. Kesepaduan ini bertujuan untuk membangunkan
modal insan yang seimbang, berpengetahuan dan berketerampilan.
No comments:
Post a Comment